Frågor och svar

Vanliga frågor

De vanligaste frågorna och svaren

Vi strävar alltid efter att leverera så snart vi bara kan, men förväntad leveranstid är mellan 2-10 arbetsdagar. Finns dina varor hemma i lager går det såklart fortast.

En beställningsvara är en produkt som vi inte har i lager, och som därför behöver beställas ifrån leverantör. Därför är det lite längre leveranstid än på våra vanliga produkter så man får räkna med upp till 14 dagar innan man får varorna.

Distanshandelslagens ångerrätt på 14 dagar gäller även på dessa varor. MEN det finns några undantag:
  • Det totala beloppet understiger 400kr (vara/or+frakt)
  • Förpackningen är öppnad/försegling bruten och liknande fall

Vi lägger vanligen beställning hos leverantör på beställningsvaror den 15e varje månad (eller vardagen närmast den 15e om det är en röd dag/lördag).

Vi kan också skicka varorna tidigare om vi har många ordrar från samma leverantör. Detta därför att det då blir billigare frakt då man når upp till fraktgräns, men främst på grund av att det då innebär en minskad klimatpåverkan tack vare enbart en leverans.

Om varan mot förmodan skulle vara slut hos leverantör när det är dags för oss att beställa, kontaktar vi dig via mail så fort vi vet detta. Alternativen blir då att vänta tills nästa 15e eller få pengarna tillbaka.

Vi gör endast byten till privatpersoner på varor som inte brutit sin originalförpackning. Frakten för ett byte kostar 100kr oavsett vilken vara det gäller. Kontakta oss via hej@djurvardag.se för mer information.

Ej uthämtade paket debiteras med en administrativ avgift på 250 kr via faktura. Fakturan kommer att skickas till angiven mailadress. Det är du som kund som är ansvarig att du har lämnat rätt adress, mail och telefonnummer till oss.

Enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) har du som privatkonsument alltid 14 dagars ångerrätt från den dag då avtalet sluts, d.v.s den dag då du gör ditt köp.

Vill du avboka din beställning ska detta ske inom dessa 14 dagar, genom att meddela oss skrifligt till hej@djurvardag.se. Bifoga beställningsnummer för snabbare service.

Du som kund står själv för returfrakten i de fall då du ångrar ditt köp. Är det fel på varan är det istället en reklamation som gäller. Läs mer om reklamation nedan.

ill du reklamera något? Då vi är återförsäljare av många olika varor, vill vi gärna att du skickar följande till oss:

  • Ditt ordernummer
  • Vilken vara det gäller
  • Varför du önskar reklamera varan
  • En bild/film som visar bristen hos varan

Maila din reklamation till hej@djurvardag.se

Frågor och svar

Inför kurser och privatträning

Vad ska jag ta med mig?

Något som vi alltid rekommenderar att ta med på kurs är:
  • Vatten och vattenskål
  • Filt att vila på/bur att vila i
  • Mycket gott godis din hund tycker om
  • Godisväska att ha godiset i när du tränar
  • Leksak som din hund tycker mycket om

Min hund gillar inte andra hundar. Hur ska jag tänka på kurs?

Se till att hålla avstånd till andra hundar. Låt gärna din hund vara kvar i bilen vid samling. Om det är teori utan hund första kurstillfället så informera gärna både instruktören och de andra deltagarna på kursen att du vill ha extra plats. Vi har även kompostgaller med siktbarriär till förfogande.

Min hund stressar gärna upp sig under kurs. Hur ska jag göra?

Informera instruktören innan kursen om detta. Då kan vi hjälpa till att rigga miljön så att det blir så lugnt som möjligt.

Med vilka metoder tränar ni djur?

Med belönings och evidensbaserade metoder. Positiv förstärkning, klickerträning och frivillig hantering är några exempel på det.

Får vi komma flera i familjen på kurs/privatträning?

Självklart! Alla som är delaktiga i hundens vardag är välkomna med på träningstillfället! 

Finns det någonting som inte är tillåtet att ha med sig?

Det är inte tillåtet att ha strypkoppel/halsband på sin hund. Vi ser allra helst att man använder sig av sele.